fietsers_restiffic_header
Preventie Restless Legs Syndrome

Veel gevallen van het Restless Legs Syndrome worden veroorzaakt door factoren die deels binnen de eigen invloeden liggen. Vaak is het de levensstijl die er voor zorgt dat klachten verergeren en dat patiënten meer last ondervinden. Heeft u last van onrustige benen, kijk dan of u door verandering van uw leefstijl de klachten kunt verminderen of zelfs tot een minimum kunt reduceren.

Ontspannen naar en in bed

Ga slapen als u daar aan toe bent, blijft niet hangen want een loom gevoel kan de RLS verergeren. Zorg dat u ontspannen bent, bijvoorbeeld door eerst een warm bad te nemen. Een fijne slaapomgeving helpt. Niet te koud, maar ook niet te warm en goede ventilatie. Voorkom koude voeten. Het dragen van bedsokken kan helpen.

Seksualiteit

Seks zorgt voor extra dopamine afgifte en heeft hierdoor effect op de rusteloosheid.

Alcohol, cafeïne en roken

Drink zeker geen cafeïne voor het slapen. Ook roken (nicotine) en alcohol kunnen klachten doen verergeren. Bekijk voor uzelf de stopeffecten met deze middelen.

Lichaamsbeweging

Beweging en sporten is prima. U zit veel? Dan kan af en toe wiebelen met de tenen en het bewegen van de voeten al helpen. Ook rekken en strekken van de benen helpt. Vermijd echter veel beweging voor het slapengaan.

Masseren en compressen

Masseer zelf of laat uw benen masseren. Laat u daarover bijvoorbeeld goed informeren door een gespecialiseerde fysiotherapeut. Ook zijn er goede ervaringen met afwisselend warme en koude compressen.

Ontspanning is wellicht bij al deze maatregelen het sleutelwoord. Wie ontspannen is, ervaart over het algemeen minder pijn en klachten. Voor naar schatting enkele honderdduizenden mensen alleen al in Nederland en België zijn deze maatregelen onvoldoende. Voor hen is het Restless Legs Syndrome een vervelende realiteit met flinke impact op de kwaliteit van leven.

"Restiffic, het effectieve hulpmiddel tegen rusteloze benen."